Ověřování podpisů a listin (vidimace a legalizace)

Vidimace - hoda opisu/kopie s předloženou listinou; Legalizace - ověření pravosti podpisu

4. Základní informace k životní situaci

Vidimace - vidimací se ověřuje, že opis nebo kopie se doslova shoduje s předloženou listinou.
Legalizace - legalizací se ověřuje, že žadatel o legalizaci listinu před ověřující osobou vlastnoručně podepsal nebo podpis uznal za vlastní.


5. Kdo je oprávněn v této věci jednat

Fyzická osoba, která žádá o vidimaci nebo legalizaci. 


6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace 

Vidimace a legalizace se provádí na žádost, žadatel se dostaví osobně.


7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace 

8. Na které instituci životní situaci řešit

Městský úřad Uherské Hradiště 

  • Odbor dopravních a správních agend, oddělení matrik, evidence obyvatel a osobních dokladů, (Protzkarova 33, dv. č. 229, 230)
  • Odbor organizační správy a informatiky, pracoviště Informací a podatelny, (Masarykovo nám. 19, přízemí)
  • Právní odbor, oddělení právní (Masarykovo nám. 19, dv.č.124)

Vidimaci a legalizaci provádí kterýkoliv krajský úřad, obecní úřad obce s rozšířenou působností, obecní úřad, újezdní úřad, držitel poštovní licence nebo Hospodářská komora České republiky. 


9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit 

Městský úřad Uherské Hradiště Odbor dopravních  správních agend oddělení matrik, evidence obyvatel a osobních dokladů Protzkarova 33 686 01  Uherské Hradiště 

Úřední dny:

Po 8.00 - 17.00
Út 8.00 - 14.00
St 8.00 - 17.00
Čt 8.00 - 14.00
8.00 - 13.00

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou 

V případě legalizace je třeba, aby fyzická osoba, která o legalizaci žádá, prokázala svou totožnost.
Jde-li o občana ČR, je nutno předložit občanský průkaz nebo cestovní doklad.
Jde-li o cizince, je nutno předložit průkaz o povolení k pobytu, cestovní doklad nebo průkaz totožnosti občana členského státu EU.


11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici 

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit 

Správní poplatek za vidimaci je 30 Kč za každou i započatou stránku.
Správní poplatek za legalizaci je 30 Kč za každý podpis. 


13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány 

V případě vidimace žadatel listinu, která má být ověřena pořizuje na své náklady, tzn. přinese s sebou kopii listiny, která má být ověřena nebo pořízení fotokopie úřadem uhradí dle Směrnice tajemníka Městského úřadu Uherské Hradiště k provedení zákona č. 21/2006 Sb., o ověřování shody opisu nebo kopie s listinou a o ověřování pravosti podpisu a o změně některých zákonů.


16. Elektronická služba, kterou lze využívat 

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
  • Zákon č. 21/2006 Sb., o ověřování shody opisu nebo kopie s listinou a o ověřování pravosti podpisu a o změně některých zákonů
  • Vyhláška č. 36/2006 Sb., o ověřování shody opisu nebo kopie s listinou a o ověřování pravosti podpisu ověřování shody opisu nebo kopie s listinou a o ověřování pravosti podpisu

18. Jaké jsou související předpisy 

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

21. Nejčastější dotazy

22. Další informace

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

24. Související životní situace a návody, jak je řešit 

25. Za správnost popisu odpovídá útvar

Odbor dopravních a správních agend, oddělení matrik, evidence obyvatel a osobních dokladů


26. Kontaktní osoba 

Božena Světničková, DiS., tel. 572 525 809, bozena.svetnickova@mesto-uh_cz

Zdislava Kadeřábková, tel. 572 525 810, zdislava.kaderabkova@mesto-uh_cz

Jitka Martínková, tel. 572 525 814, jitka.martinkova@mesto-uh_cz


27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

01.01.2014 


28. Popis byl naposledy aktualizován

16.06.2017


29. Datum konce platnosti popisu

30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

Kontakty na odpovědnou osobu

Odbor dopravních a správních agend
Oddělení matrik, evidence obyvatel a osobních dokladů
Protzkarova 33
686 01 Uherské Hradiště
Odpovědná osoba

Jitka Martínková

T: 572 525 814
E: Jitka.Martinkova@mesto-uh_cz