4. Základní informace k životní situaci
Máte stávající starší studnu, která je stavebně povolená a chcete povolit odběr vody z ní – tj. povolit nakládání s podzemními vodami (dle § 8 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon)). Nejčastěji se jedná o případy studní vybudovaných před r. 1955 a sloužících individuálnímu zásobování vodou (včetně zálivky zahrad). Takové studny se považují za stavebně povolené, stejně tak i odběr vody z nich, pokud od té doby nedošlo k zásadní změně v množství a účelu odebírané vody. Právě v takovém případě je nejčastěji potřeba povolit nově odběr vody.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat
- Fyzická osoba
- Fyzická osoba oprávněná k podnikání
- Právnická osoba, a to přímo nebo prostřednictvím druhé osoby na základě plné moci
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Odběr podzemních vod je považován za nakládání s podzemními vodami, ke kterému je nutné povolení od vodoprávního úřadu. K povolení je nutné vyjádření odborně způsobilé osoby (hydrogeolog).
Podmínkou pro povolení odběru vody ze studny je mít studnu stavebně povolenou a toto povolení stavby studny dokladovat k žádosti; u studní, vybudovaných před r. 1955, postačí čestné prohlášení o jejím stáří.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Podáním písemné žádosti na formuláři, jehož obsahové náležitosti jsou stanoveny vyhláškou č. 432/2001 Sb., včetně dokladové části, a to prostřednictvím pošty nebo
osobně doručit
na podatelnu MěÚ Uherské Hradiště.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Městský úřad Uherské Hradiště, Odbor stavebního úřadu a životního prostředí, Protzkarova 33
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Odbor stavebního úřadu a životního prostředí, oddělení vodoprávního úřadu a životního prostředí, Protzkarova 33, v úředních dnech (pondělí nebo středa od 8:00 do 17:00 hodin), příp. i v jiných pracovních dnech po předchozí telefonické domluvě.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Vyplněný předepsaný formulář žádosti a přílohy, které jsou uvedeny na konci formuláře.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
- Fyzická osoba:
- Žádost o povolení k odběru podzemních vod pro potřeby jednotlivých občanů (domácností) nebo o jeho změnu.
- Fyzická osoba oprávněná k podnikání a právnická osoba:
- Žádost o povolení k nakládání s povrchovými nebo podzemními vodami nebo o jeho změnu.
Potřebný formulář je uveden v příloze vyhl. č. 432/2001 Sb., k vyzvednutí v kancelářích vodoprávního úřadu, na webových stránkách města (odkaz), nebo webových stránkách Ministerstva zemědělství ČR, v sekci vodní hospodářství.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Vydání povolení k nakládání s vodami není zpoplatněno.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Dle §115 vodního zákona standardně 30-60 dnů, ve složitých případech až 90 dnů.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Případní spoluvlastníci nebo jiní uživatelé studny, příslušná obec, příp. občanská sdružení.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
16. Elektronická služba, kterou lze využívat
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
- Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách (vodní zákon)
- Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád.
18. Jaké jsou související předpisy
Vyhláška č. 432/2001 Sb., o dokladech žádosti o rozhodnutí nebo vyjádření vodoprávního úřadu.
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Odvolání proti rozhodnutí dle § 81 a § 82 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, ke Krajskému úřadu Zlínského kraje, Odboru životního prostředí a zemědělství, prostřednictvím zdejšího vodoprávního úřadu.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Fyzické osoby:
- Nepovolený odběr podzemních vod – do 100.000,- Kč (§ 116 z. č. 254/2001 Sb. vodní zákon).
Fyzické osoby oprávněné k podnikání a právnické osoby:
- Nepovolen odběr podzemních vod – do 500.000,- Kč (§125a z. č. 254/2001 Sb. vodní zákon).
21. Nejčastější dotazy
22. Další informace
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
25. Za správnost popisu odpovídá útvar
Odbor stavebního úřadu a životního prostředí MěÚ Uh. Hradiště, oddělení vodoprávního úřadu a životního prostředí
26. Kontaktní osoba
Ing. Radka Kaňovská, tel. 572 525 856, email: radka.kanovska@mesto-uhcz
Ing. Marcela Pešáková, tel. 572 525 855, email: marcela.pesakova@mesto-uhcz
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
31.05.2012
28. Popis byl naposledy aktualizován
10.07.2015
29. Datum konce platnosti popisu
Dle platnosti příslušných právních předpisů.