4. Základní informace k životní situaci
Přihlášení občanů ČR (dále jen "občan") k trvalému pobytu v obci Uherské Hradiště a částech Mařatice, Jarošov, Rybárny, Vésky, Sady a Míkovice.
Místem trvalého pobytu se rozumí adresa pobytu občana v České republice, která je vedena v registru obyvatel a
kterou si občan zvolí zpravidla v místě, kde má rodinu, rodiče, byt nebo zaměstnání. Občan může mít jen jedno místo
trvalého pobytu, a to v objektu, který je označen číslem popisným nebo evidenčním, popř. orientačním, a který je určen
pro bydlení, ubytování nebo individuální rekreaci.
Z přihlášení občana k trvalému pobytu nevyplývají žádná práva k objektu ani k vlastníku nemovitosti.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat
Ve věci přihlášení k trvalému pobytu je oprávněn jednat občan, který se přihlašuje, popř. jeho zákonný zástupce, pokud jde o občana mladšího 15 let.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Změnu místa trvalého pobytu ohlásí občan osobně na ohlašovně v místě nového trvalého pobytu.
Při ohlášení změny místa trvalého pobytu je občan povinen:
- vyplnit a podepsat přihlašovací lístek
- předložit občanský průkaz
- doložit vlastnictví nebo oprávněnost užívání bytu nebo domu
Poté ohlašovna oddělí vyznačenou část občanského průkazu občana a vydá mu potvrzení o změně místa
trvalého pobytu.
Potvrzení o změně místa trvalého pobytu je nutno nosit spolu s občanským průkazem do doby vyhotovení nového občanského
průkazu.
O nový občanský průkaz je občan povinen požádat do 15 pracovních dnů po dni, kdy ohlásil změnu místa trvalého
pobytu nebo kdy nabylo právní moci rozhodnutí o zrušení údaje o místu trvalého pobytu.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Osoba, která se chce přihlásit k trvalému pobytu, vyplní na ohlašovně "Přihlašovací lístek", předloží požadované doklady a zaplatí správní poplatek.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Změnu místa trvalého pobytu občan ohlásí ohlašovně obecního, příp. městského úřadu v místě nového trvalého pobytu.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Městský úřad Uherské Hradiště
Odbor dopravních správních agend
oddělení matrik, evidence obyvatel a osobních dokladů
Protzkarova 33
686 01 Uherské Hradiště
Úřední dny:
Po | 8.00 | - | 17.00 |
Út | 8.00 | - | 14.00 |
St | 8.00 | - | 17.00 |
Čt | 8.00 | - | 14.00 |
Pá | 8.00 | - | 13.00 |
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
- občanský průkaz
- výpis z katastru nemovitostí (LV) nebo kupní smlouvu označenou vkladem práva do katastru nemovitostí, pokud jde o osobu, která je vlastníkem nemovitosti
- nájemní smlouvu, pokud jde o osobu, která je nájemcem nemovitosti
V případě, že osoba, která se chce přihlásit k trvalému pobytu, není vlastníkem nebo nájemce nemovitosti, je při přihlášení k trvalému pobytu nutná přítomnost tohoto vlastníka nebo nájemce. Vlastník nebo nájemce do Přihlašovacího lístku potvrdí souhlas s přihlášením. Odhlášení z původního místa trvalého pobytu zajistí ohlašovna v místě přihlášení k novému trvalému pobytu.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Přihlašovací lístek – je k dispozici na kterékoli ohlašovně.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní poplatek za přihlášení k trvalému pobytu je Kč 50 Kč. Správní
poplatek se hradí na ohlašovně.
Od správního poplatku jsou osvobozeny občané mladší 15
let.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Žadatel je přihlášen k trvalému pobytu na novou adresu ihned.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
V případě, že osoba, která se chce přihlásit k trvalému pobytu, není vlastníkem nebo nájemce nemovitosti, je při přihlášení k trvalému pobytu nutná přítomnost tohoto vlastníka nebo nájemce. Vlastník nebo nájemce do Přihlašovacího lístku potvrdí souhlas s přihlášením.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
16. Elektronická služba, kterou lze využívat
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
- Zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů.
18. Jaké jsou související předpisy
- Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád
- Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Zjistí-li se při přihlášení k trvalému pobytu nedostatky v předkládaných dokladech nebo rozpory uváděných údajů s údaji v základním registru obyvatel nebo informačním systému, vyzve ohlašovna občana k jejich odstranění a stanoví lhůtu. Pokud občan nedostatky ve stanovené lhůtě neodstraní, rozhodne ohlašovna o tom, že změna trvalého pobytu nebude zaevidována.
21. Nejčastější dotazy
22. Další informace
Na písemnou žádost občana lze v evidenci obyvatel uvést též údaj o adrese, na kterou mu mají být písemnosti
doručovány, tzv. doručovací adresa.
Doručovací adresu, její změnu nebo zrušení občan
nahlásí na ohlašovně v místě svého trvalého pobytu. Jedná se o bezplatnou
službu.
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
Ukončení trvalého pobytu na území ČR
Pokud se občan rozhodne
ukončit trvalý pobyt na území ČR, sdělí tuto skutečnost písemně ohlašovně podle místa trvalého pobytu.
Toto sdělení musí být podepsáno občanem před zaměstnancem ohlašovny nebo podpis občana na tomto sdělení musí
být úředně ověřen. (Elektronické sdělení musí být opatřeno zaručeným elektronickým podpisem nebo dodáno
prostřednictvím datové schránky.)
Zrušení údaje o místu trvalého pobytu
Ohlašovna rozhodne o zrušení
údaje o místu trvalého pobytu:
- byl-li proveden zápis údaje o trvalém pobytu na základě neplatných, pozměněných nebo padělaných dokladů nebo nepravdivě nebo nesprávně uvedených skutečností
- byl-li objekt, na jehož adrese je občan hlášen k trvalému pobytu, odstraněn, zanikl nebo je nezpůsobilý k užívání za účelem bydlení
- zaniklo-li užívací právo občana k objektu nebo vymezené části objektu, jehož adresa je v evidenci obyvatel uvedena jako místo trvalého pobytu občana a neužívá-li občan tento objekt nebo jeho vymezenou část. Ohlašovna rozhodne o zrušení údaje o místu trvalého pobytu jen na návrh vlastníka objektu nebo vymezené části objektu nebo na návrh oprávněné osoby (např. pronajímatel bytu, provozovatel ubytovacího zařízení). Navrhovatel je v tomto případě povinen existenci důvodů pro zrušení údaje o místu trvalého pobytu ohlašovně prokázat.
Návrh na zrušení údaje o místu trvalého pobytu je k dispozici na ohlašovně nebo na webových stránkách města.
25. Za správnost popisu odpovídá útvar
Odbor dopravních a správních agend, oddělení matrik,evidence obyvatel a osobních dokladů
26. Kontaktní osoba
Michaela
Matoušková
Referentka
Telefon:
572 525 814
Email:
Michaela.Matouskova@mesto-uhcz
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
01.01.2014
28. Popis byl naposledy aktualizován
01.01.2020