Obyvatele Štěpnic, místní části Uherského Hradiště, dlouhodobě trápí nedostatek parkovacích míst. Zlepšení měla před
několika lety přinést mimo jiné výstavba parkovacího domu. Ten měl původně postavit investor, který buduje nový obytný
komplex. Parkovací dům ale v lokalitě Štěpnic postaven nebude. Tuto skutečnost dává ve zmíněném článku citovaný
zastupitel Jan Zapletal (ANO) za vinu městu, s tím, že se město dobrovolně připravilo o parkovací dům, a
také o sankce ve výši 10 a více milionů korun.
V roce 2009 smlouva s investorem skutečně mimo jiné obsahovala také závazek postavit veřejné parkoviště či parkovací
dům. Smlouvu o výstavbě nového obytného komplexu ovšem nelze zúžit pouze na parkování, to je hodně zavádějící nebo i
zcela chybné. Ve smlouvě se společností Manag o výstavbě obytného souboru Štěpnice byla stanovena neobvykle vysoká
zástava 10 milionů korun (garantovaná zástavou nemovitostí v hodnotě 13 milionů). Město tím chtělo zabránit případné
spekulaci se stavebními pozemky a pojistit se, že investor v lokalitě skutečně vybuduje byty. Jednalo se o zástavu za
vybudování celého a plně funkčního obytného souboru Štěpnice, technické a dopravní infrastruktury, terénních a sadových
úprav, nikoliv pouze veřejného parkoviště či parkovacího domu. A investor své závazky plní. Byty, o které šlo, postavil
a dále staví. Navíc je třeba dodat, že investor parkovací místa pro potřeby nové bytové výstavby vystavěl a staví v
garážích pod novými bytovými domy a na parkovacích plochách v jejich bezprostřední blízkosti - a to ve stanoveném
množství, plně odpovídajícím požadavkům na počet nově vznikajících bytových jednotek. Stručně řečeno - současní
obyvatelé sídliště o žádné místo k parkování nepřijdou, naopak.
V roce 2014 společnost Manag požádala o změnu smlouvy. Jedním z bodů byla změna závazku výstavby parkovacího domu nebo
veřejného parkoviště pro potřeby stávajícího sídliště. Toto bylo zaneseno do Dodatku smlouvy, který bez jakýchkoliv
pochyb či připomínek prošel všemi orgány města a hlasovalo pro něj všech 27 zastupitelů. Celým složitým procesem před
schválením zastupitelstvem, jednáním v komisích, v radě, navíc pod dohledem kontrolního výboru, by žádné opatření bez
pádného důvodu nebo s nějakými pochybami neprošlo. Ve všech orgánech sedí zastupitelé. Měli tak dostatek prostoru pro
diskusi a zvážení konečného rozhodnutí.
Společnost Manag provedla vlastní opakovaný veřejný průzkum, jehož výsledky vypovídaly v neprospěch této výstavby.
Veřejnost parkovací dům odmítla. Poptávka a nabídka se rozcházela. Jednak v ceně, kterou jsou ochotni zájemci za
parkování zaplatit, a jednak v umístění – obyvatelé nebyli připraveni akceptovat docházkovou vzdálenost k parkovacímu
místu.
Velký obytný soubor je složitý organismus s mnoha funkcemi. Skutečně nejrozumnějším postupem je získat prostor, kde měl
stát parkovací dům, zpět do majetku a pod vliv města, se záměrem vybudovat zde nejenom prostor pro parkování, ale také
pro další občanskou vybavenost.
Pro parkování a případné hromadné garáže má město navrženo více lokalit a míst rozprostřených po celém obvodu sídliště.
Jejich investorem pak může být buď částečně město, třeba s dotační podporou a nebo také sami obyvatelé či jejich
společenství. Optimální modely výstavby a jejího financování zvažujeme.
Město Uherské Hradiště trvá na tom, že Dodatek smlouvy, který už kategoricky nepředepisuje stavbu parkovacího domu,
nebyl postaven chybně a město díky jeho schválení nepřišlo o žádné finanční prostředky. Investor už některé své závazky
splnil a dále plní. Dodatek byl přijat s ohledem na stoupající hodnotu veřejného prostoru a citlivějším vnímáním jeho
významu pro zlepšování podmínek života ve městě. Nelze přehlížet ani stoupající nároky obyvatel na veřejný prostor a
poskytované služby. Zástavba nároží ul. Zahradní a Štěpnická bude dotvářet centrální část sídliště a využití této
plochy pouze pro parkování se v postupujícím čase nejeví jako optimální. Zabýváme se využitím této plochy nejen pro
parkování, ale i další služby pro občany, které v centrální části sídliště schází. Stavba parkovacího domu se strohou,
účelovou a spíše průmyslovou architekturou, by byla v rozporu s veřejným zájmem na koncepční revitalizaci
sídliště.
Pozn. Obsah tiskového sdělení vychází z textu starosty města Uherského Hradiště, Ing. Stanislava Blahy, uveřejněného
dne 29. 10.2016 na webu parlamentnilisty.cz.