4. Základní informace k životní situaci
Jde o situace, kdy péče rodičů o dítě je nevyhovující, ať už jde o nadměrné trestání, bití či jiné ohrožování dítěte, sexuální zneužívání dítěte jakoukoli osobou, ať blízkou nebo cizí nebo naopak o zanedbávání péče o dítě, ponechávaní dítě bez dozoru po dlouhou dobu, v nočních hodinách, nedostatečná výživa, zanedbávání zdravotní péče apod.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat
Každý, kdo se o situaci nezletilého dítěte dozví, je nejen oprávněn, ale i povinen upozornit orgán sociálně-právní ochrany dětí na tuto skutečnost. Toto upozornění lze učinit jakoukoliv formou, tj. telefonicky, písemně, osobně i mailem, rovněž anonymní upozornění jsou prošetřována.
Oznamovateli je zaručeno zachování anonymity, a to v souladu s § 57 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Zvláštní podmínky nejsou stanoveny, každé oznámení je prošetřeno.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Ohlásit skutečnost, že je zde podezření na týrání, zneužívání či zanedbávání dítěte.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Oddělení sociálně právní ochrany dětí, Odboru sociálních služeb Městského úřadu Uherské Hradiště.
Oznámení pro podezření z týrání, sexuálního zneužívání dítěte či závažného zanedbání péče o dítě je možné učinit i na
kterékoli služebně Policie ČR.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Městský úřad Uherské Hradiště
Odbor sociálních služeb
oddělení sociálně právní ochrany dětí
Protzkarova 33
686 01 Uherské Hradiště
Mgr. Jitka Čtvrtlíková - vedoucí oddělení sociálně-právní ochrany dětí, tel.: 572 525 764, e-mail:
jitka.ctvrtlikova@mesto-uhcz
Po | 8.00 | - | 17.00 | |
Út |
8.00 | - | 15.30 | * |
St | 8.00 | - | 17.00 | |
Čt | 8.00 | - | 15.00 | * |
Pá | 8.00 | - | 14.00 | * |
* na základě předchozí dohody občana s pracovníkem odboru
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Při osobním jednání občanský průkaz či jiný průkaz totožnosti, v případě anonymního oznámení nemusí být předložen.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Neprodleně, bez zbytečného odkladu.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Každý kdo může k dané situaci podat relevantní informace.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
16. Elektronická služba, kterou lze využívat
jitka.ctvrtlikova@mesto-uhcz
petra.zalesakova@mesto-uhcz
nebo na adresu elektronické podatelny epodatelna@mesto-uhcz, která je zřízena pro příjem podání učiněných v
elektronické podobě.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
- Zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
- Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů
18. Jaké jsou související předpisy
- Listina základních práv a svobod
- Ústava ČR
- Zákon č. 292/2013 Sb., o zvláštních řízeních soudních
- Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Nejsou, nejedná se o správní řízení.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
21. Nejčastější dotazy
22. Další informace
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
25. Za správnost popisu odpovídá útvar
Odbor sociálních služeb Městského úřadu Uherské Hradiště
26. Kontaktní osoba
Mgr. Jitka Čtvrtlíková, tel.: 572 525 764, e-mail: jitka.ctvrtlikova@mesto-uhcz
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
01.01.2014
28. Popis byl naposledy aktualizován
16.09.2022