4. Základní informace k životní situaci
Požadavek na pokácení dřeviny rostoucí na vlastním pozemku. Ke kácení dřevin je nezbytné povolení orgánu ochrany přírody. Povolení lze vydat ze závažných důvodů po vyhodnocení funkčního a estetického významu dřevin. Kácení se provádí zpravidla v období jejich vegetačního klidu. K tomu přihlíží orgán ochrany přírody při vydávání povolení ke kácení.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat
Žádost o povolení kácení dřevin rostoucích mimo les podává vlastník pozemku či nájemce nebo jiný oprávněný uživatel se souhlasem vlastníka pozemku, na kterém dřevina roste.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
- Fyzická osoba i právnická osoba,
- povolení ke kácení dřevin rostoucích mimo les (za předpokladu, že tyto nejsou významným krajinným prvkem a jsou splněny ostatní podmínky stanovené zákonem a jinými právními předpisy) se nevyžaduje pro stromy o obvodu kmene do 80 cm měřeného ve výši 130 cm nad zemí nebo souvislé keřové porosty do celkové plochy 40 m2.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Podáním písemné žádosti.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Městský úřad Uherské Hradiště, Odbor stavebního úřadu a životního prostředí, Protzkarova 33
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Odbor stavebního úřadu a životního prostředí, oddělení vodoprávního úřadu a životního prostředí, Protzkarova 33, v úředních dnech (pondělí nebo středa od 8:00 do 17:00 hodin), příp. i v jiných pracovních dnech po předchozí telefonické domluvě.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
- Specifikaci dřevin, které mají být pokáceny, zejména jejich druh, počet, velikost plochy keřů včetně situačního nákresu. Obvod kmene dřevin ve výši 130 cm nad zemí.
- Souhlas všech spoluvlastníků pozemku, na němž dřeviny rostou s kácením, případně plnou moc k zastupování vlastníků.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Formulář žádosti je k dispozici na Městském úřadě Uherské Hradiště, Odboru stavebního úřadu a životního prostředí a také na internetových stránkách města.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
30- 90 dnů
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
- Všichni spoluvlastníci pozemku, na kterém předmětné dřeviny rostou
- přihlášená občanská sdružení
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Rozhodnutím může být uložena náhradní výsadba za pokácené dřeviny.
16. Elektronická služba, kterou lze využívat
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
- Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, v platném znění
- Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění
18. Jaké jsou související předpisy
Vyhláška MŽP 395/1992 Sb.
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Proti vydanému rozhodnutí je možno se do 15 dnů od doručení odvolat k nadřízenému orgánu - tj. ke Krajskému úřadu Zlínského kraje prostřednictvím orgánu, který rozhodnutí vydal, tj. Odboru stavebního úřadu a životního prostředí Městského úřadu Uherské Hradiště.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Pokuty dle § 87, 88 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, v platném znění
21. Nejčastější dotazy
Je potřeba rozhodnutí i k ovocným stromům na soukromé zahradě - pokud splňuje výše uvedené rozměry, pak ano.
22. Další informace
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
25. Za správnost popisu odpovídá útvar
Odbor stavebního úřadu a životního prostředí
26. Kontaktní osoba
Mgr. Helena Havránková, tel. 572 525 842, email: helena.havrankova@mesto-uhcz
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
31.05.2012
28. Popis byl naposledy aktualizován
10.07.2015