4. Základní informace k životní situaci
Podle § 49 a § 56 živnostenského zákona je podnikatel povinen obecnímu živnostenskému úřadu oznámit všechny změny a doplnění týkající se údajů a dokladů, které jsou stanoveny pro ohlášení živnosti nebo náležitosti žádosti o koncesi a předložit doklady o nich do 15 dnů ode dne jejich vzniku. Jedná se např. o změnu sídla, údajích o odpovědném zástupci, apod. To neplatí, jedná-li se o změny a doplnění již zapsané v základních registrech, v obchodním rejstříku nebo v informačním systému evidence obyvatel, pokud je podnikatel státním občanem České republiky, anebo v informačním systému cizinců, pokud je podnikatel cizincem.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat
Subjektem k oznámení změny je v případě:
- fyzické osoby podnikatele sám podnikatel, popř. osoby zmocněné,
- právnické osoby sama právnická osoba, která jedná prostřednictvím statutárního orgánu, popř. osoby zmocněné.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Změny, které se oznamují, musí existovat a podnikatel musí jejich existenci prokázat.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
- Oznámení se podává v písemné formě zpravidla na změnovém listě. Oznámení lze učinit u jakéhokoliv obecního živnostenského úřadu - centrálního registračního místa (dále jen "CRM") osobně, poštou, elektronicky (se zaručeným elektronickým podpisem) nebo v zastoupení na základě plné moci.
- Dále je možno podat oznámení prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy (Czech POINT).
8. Na které instituci životní situaci řešit
Oznámení lze podat u jakéhokoliv obecního živnostenského úřadu - centrální registrační místo (CRM).
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Na živnostenském odboru Městského úřadu Uherské Hradiště Vaše podání přijme a vyřídí oddělení registrace.
Kontaktní informace:
Městský úřad Uherské Hradiště
Živnostenský odbor
Protzkarova 33
686 01 Uherské Hradiště
tel: 572 525 655
Elektronická podatelna: epodatelna@mesto-uhcz
Úřední hodiny:
Po, St | 8.00 | - | 17.00 |
Út, Čt | 8.00 | - | 14.00 |
Pá | 8.00 | - | 12.00 |
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Vznik konkrétní změny se prokazuje příslušným dokladem např. průkazem totožnosti při změně osobních údajů, dokladem prokazujícím právní vztah k prostorám, v nichž má podnikatel umístěno sídlo, je-li odlišné od bydliště, doklady prokazující příslušné změny.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Oznámení se podává zpravidla na změnovém listě, prostřednictvím kterého lze současně učinit podání vůči finančnímu úřadu, správě sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovně a úřadu práce.
Formulář lze získat na:
- jakémkoliv obecním živnostenském úřadu,
- kontaktním místě veřejné správy (Czech POINT),
- příp. je volně dostupný na internetových stránkách Města Uherské Hradiště, nebo na stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu.
Formulář ke stažení:
- změnový list
- návod na vyplnění změnového listu
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
- Oznámení změny v jejímž důsledku dochází ke změně rozhodnutí o udělení koncese 500 Kč.
- Oznámení změny v jehož důsledku dochází k vydání výpisu z živnostenského rejstříku po provedení oznámené změny 100 Kč.
Předmětem poplatku není změna, navazuje-li na změnu již provedenou v obchodním rejstříku, schválení odpovědného zástupce, je-li provedeno současně s rozhodnutím o udělení koncese a změna oboru činnosti v rámci živnosti volné. Je-li učiněno současně více poplatných úkonů, vybere správní úřad jen jeden ve výši odpovídající nejvyšší sazbě. Poplatek za vydání výpisu je splatný při oznámení změny. Nebude-li zaplacen, správní úřad úkon neprovede.
Je-li oznámení podáno prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy, je třeba za přijetí tohoto podání uhradit (kromě výše uvedených správních poplatků) ještě poplatek 50 Kč.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
- Je-li oznámení v souladu s živnostenským zákonem, živnostenský úřad tuto skutečnost bez zbytečných průtahů zapíše do živnostenského rejstříku a o provedeném zápisu informuje podnikatele.
- Nemá-li oznámení zákonem stanovené náležitosti, živnostenský úřad vyzve oznamovatele k odstranění závad a ve výzvě stanoví přiměřenou lhůtu k jejich odstranění. Po dobu lhůty uvedené ve výzvě neběží lhůta pro provedení zápisu a vydání výpisu.
- V případě oznámení změn, v jejichž důsledku živnostenský úřad rozhoduje, tedy vydává rozhodnutí, řídí se lhůty správním řádem. Lhůta pro vydání rozhodnutí, nestanoví-li správní řád jinak, je 30 dnů, pokud nebylo řízení přerušeno z důvodu odstraňování vad podání.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
16. Elektronická služba, kterou lze využívat
V případě, že si zvolíte živnostenský odbor Městského úřadu Uherské Hradiště, lze elektronická podání opatřená
elektronickým podpisem učinit na adrese centrální podatelny: epodatelna@mesto-uhcz.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
- Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů
18. Jaké jsou související předpisy
- Zákon č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech, ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích, ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, v platném znění,
- zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů ,
- zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie a o změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace), ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání), ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
- a další právní předpisy technického charakteru, které souvisí s druhem provozované živnosti.
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
- Písemně vyjádřený nesouhlas s vydaným vyrozuměním o zápisu do živnostenském rejstříku, včetně uvedení důvodu tohoto nesouhlasu. Podnět lze podat vůči živnostenskému úřadu, který vyrozumění vydal.
- V případech kdy živnostenský úřad vydává rozhodnutí, tak jediným řádným opravným prostředkem je odvolání. Odvolání se podává ke krajskému živnostenskému úřadu prostřednictvím obecního živnostenského úřadu, který rozhodnutí vydal. Odvolání musí být podáno ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí.
- Odvolacím orgánem živnostenského odboru Městského úřadu Uherské Hradiště je Krajský úřad Zlínského kraje, Odbor právní a Krajský živnostenský úřad.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Nesplnění zákonem stanovené oznamovací povinnosti je posuzováno jako správní delikt, jehož následkem je uložení pokuty.
21. Nejčastější dotazy
22. Další informace
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
- Žádost o koncesi pro fyzické osoby s bydlištěm na území ČR
- Žádost o koncesi pro právnické osoby se sídlem na území ČR
- Ohlášení živnosti řemeslné fyzickou osobou s bydlištěm na území ČR
- Ohlášení živnosti vázané fyzickou osobou s bydlištěm na území ČR
- Ohlášení živnosti vázané právnickou osobou se sídlem na území ČR
- Ohlášení živnosti volné fyzickou osobou s bydlištěm na území ČR
- Ohlášení živnosti volné právnickou osobou se sídlem na území ČR
- Oznámení o zahájení / ukončení provozování živnosti v provozovně
- Oznámení přerušení / znovuzahájení provozování živnosti
- Oznámení změn v ohlášení živnosti nebo žádosti o koncesi
- Ustanovení nového odpovědného zástupce, ukončení výkonu funkce odpovědného zástupce
- Zrušení živnostenského oprávnění
- Žádost o výpis z živnostenského rejstříku
- Podání odvolání
25. Za správnost popisu odpovídá útvar
Městský úřad Uherské Hradiště, Živnostenský odbor
26. Kontaktní osoba
Kamila Machová, tel. 572 525 647, email: kamila.machova@mesto-uhcz
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
1. 7. 2015
28. Popis byl naposledy aktualizován
25. 5. 2018