4. Základní informace k životní situaci
Záměr vybudování vodní nádrže (rybník, mokřad) (dle § 15, § 8 a § 55 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon).
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat
- Fyzická osoba
- Fyzická osoba oprávněná k podnikání
- Právnická osoba
- a to přímo nebo prostřednictvím druhé osoby na základě plné moci
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Vodní nádrž je vodním dílem, ke kterému je nutné stavební povolení od vodoprávního úřadu.
V závislosti na způsobu napájení nádrže je nutné požádat o povolení k nakládání s vodami:
- povolení k akumulaci u nádrží napájených podzemní, příp. srážkovou vodou,
- povolení k jinému nakládání a akumulaci u nádrží bočních, napájených z vodního toku,
- povolení ke vzdouvání a akumulaci u nádrží průtočných, které leží přímo na vodním toku.
U vodních nádrží je dále nutno nechat zpracovat návrhu na zařazení vodního díla do kategorie I. – IV. z hlediska TBD (§ 61, odst. 2 a 4 vodního zákona).
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Podáním písemné žádosti na formuláři, jehož obsahové náležitosti jsou stanoveny vyhláškou č. 432/2001 Sb., včetně dokladové části, a to prostřednictvím pošty nebo osobně doručit na podatelnu MěÚ Uherské Hradiště.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Městský úřad Uherské Hradiště, Odbor stavebního úřadu a životního prostředí, Protzkarova 33
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Odbor stavebního úřadu a životního prostředí, oddělení vodoprávního úřadu a životního prostředí, Protzkarova 33, v úředních dnech (pondělí nebo středa od 8:00 do 17:00 hodin), příp. i v jiných pracovních dnech po předchozí telefonické domluvě.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Vyplněné předepsané formuláře žádostí, projektovou dokumentaci dle vyhlášky č. 499/2006 Sb. a doklady, které jsou uvedeny na konci formulářů.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
- Žádost o povolení k nakládání s povrchovými nebo podzemními vodami nebo o jeho změnu
- Žádost o stavební povolení k vodním dílům
Potřebný formulář je uveden v příloze vyhl. č. 432/2001 Sb., k vyzvednutí v kancelářích vodoprávního úřadu, na webových stránkách města (odkaz) nebo webových stránkách Ministerstva zemědělství ČR, v sekci vodní hospodářství.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
3000 Kč podle položky 17 písmeno i) zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.
Možno uhradit přímo v kanceláři vodoprávního úřadu při podání žádosti, popřípadě na pokladně MěÚ nebo složenkou či
převodem z účtu.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Dle §115 vodního zákona standardně 30-60 dnů, ve složitých případech až 90 dnů.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Vlastníci pozemků a staveb, jejichž práva mohou být záměrem dotčena (obecně jsou to majitelé pozemků sousedících s pozemkem dotčeným stavbou, dotčení správci inženýrských sítí, správce dotčeného toku, správce povodí, popř. občanská sdružení - ČSOP, Unie pro řeku Moravu, Moravský rybářský svaz atd.).
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
16. Elektronická služba, kterou lze využívat
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
- Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon)
- Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách (vodní zákon)
- Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád
18. Jaké jsou související předpisy
Vyhláška č. 432/2001 Sb., o dokladech žádosti o rozhodnutí nebo vyjádření vodoprávního úřadu.
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Odvolání proti rozhodnutí dle § 81 a § 82 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, ke Krajskému úřadu Zlínského kraje, Odboru životního prostředí a zemědělství, prostřednictvím zdejšího vodoprávního úřadu.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Pokuty za nepovolené nakládání s vodami: Fyzické osoby - do 100.000,- Kč (§ 116 vodního zákona)
Právnické osoby - do 500 000,- Kč (§ 125a vodního zákona)
Pokuty za nepovolenou stavbu:
Občané i právnické osoby do 1 000 000,- Kč (§ 179 a 181 stavebního zákona)
21. Nejčastější dotazy
22. Další informace
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
25. Za správnost popisu odpovídá útvar
Odbor stavebního úřadu a životního prostředí MěÚ Uh. Hradiště, oddělení vodoprávního úřadu a životního prostředí
26. Kontaktní osoba
Ing. Radka Kaňovská, tel. 572 525 856, email: radka.kanovska@mesto-uhcz
Ing. Marcela Pešáková, tel. 572 525 855, email: marcela.pesakova@mesto-uhcz
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
31.05.2012
28. Popis byl naposledy aktualizován
13.07.2015
29. Datum konce platnosti popisu
Dle platnosti příslušných právních předpisů.