4. Základní informace k životní situaci
Fyzická osoba, která má v matriční knize zapsáno jedno jméno, může před matričním úřadem prohlásit, že bude užívat
jména dvě.
Fyzická osoba je pak povinna v úředním styku tato dvě jména užívat.
Prohlášení o druhém jménu lze učinit jen jednou a nelze jej vzít zpět.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat
- fyzická osoba, která žádá o zapsání druhého jména
- za nezletilého činí prohlášení o druhém jménu zákonní zástupci; nezletilé dítě starší 15 let musí připojit k prohlášení svůj souhlas, bez něhož ke zvolení druhého jména nemůže dojít
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Při volbě druhého jména musí být splněny podmínky:
- zapsána mohou být dvě jména, která nesmí být stejná (dítěti, které není občanem ČR a jehož rodiče nemají státní občanství ČR, lze zapsat více jmen)
- lze zapsat existující jméno, a to ve správné pravopisné podobě
- nelze zapsat jméno zkomolené, zdrobnělé nebo domácké
- osobě mužského pohlaví nelze zapsat jméno ženské a naopak
- nelze zapsat jméno, pokud je matričnímu úřadu známo, že jej užívá žijící sourozenec, mají-li sourozenci společné rodiče
Vzniknou-li pochybnosti o správné pravopisné podobě jména, je občan ČR povinnen předložit doklad vydaný
znalcem.
Prohlášení je nutno učinit před matričním úřadem příslušným podle místa trvalého pobytu fyzické osoby
nebo před matričním úřadem, v jehož knize narození je jméno zapsáno.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Fyzická osoba učiní před matričním úřadem prohlášení o volbě druhého jména.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Před matričním úřadem příslušným podle místa trvalého pobytu fyzické osoby nebo před matričním úřadem, v jehož knize narození je jméno zapsáno.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Městský úřad Uherské Hradiště
Odbor dopravních správních agend
oddělení matrik, evidence obyvatel a osobních dokladů
Protzkarova 33
686 01 Uherské Hradiště
Úřední dny:
Po | 8.00 | - | 17.00 |
Út | 8.00 | - | 14.00 |
St | 8.00 | - | 17.00 |
Čt | 8.00 | - | 14.00 |
Pá | 8.00 | - | 13.00 |
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
- rodný list osoby, jejíhož jména se prohlášení týká
- pravomocný rozsudek o osvojení, jde-li o volbu druhého jména v případě osvojení
- oddací list zákonných zástupců, popř. jejich rodné listy
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Prohlášení o volbě jména musí obsahovat:
- jméno, příjmení, datum narození a rodné číslo osoby, jejíhož jména se prohlášení týká
- místo narození osoby, jejíhož jména se prohlášení týká
- jméno, příjmení, rodné příjmení a datum narození osob činících prohlášení za nezletilého
- jméno, které si zvolí
- ověřený podpis prohlašovatelů; pokud je prohlášení činěno osobně před matričním úřadem, ověření podpisů není třeba
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Za prohlášení o volbě druhého jména není stanoven žádný správní poplatek.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Nový rodný list se zvolenými jmény je vystaven do 30 dnů od učinění prohlášení.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
16. Elektronická služba, kterou lze využívat
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
- Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
- Vyhláška č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb.
18. Jaké jsou související předpisy
- Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád
- Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
21. Nejčastější dotazy
22. Další informace
Dítěti, které není státním občanem ČR a jehož rodiče nemají státní občanství ČR, lze zapsat více jmen.
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
25. Za správnost popisu odpovídá útvar
Odbor dopravních a správních agend, oddělení matrik, evidence obyvatel a osobních dokladů
26. Kontaktní osoba
Kateřina
Lučková
DiS.
Vedoucí oddělení
Telefon:
572 525 813
Email:
Katerina.Luckova@mesto-uhcz
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
01.01.2014
28. Popis byl naposledy aktualizován
01.01.2020