Popis činností
a) matriční agenda
- vede matriční knihy a sbírky listin pro Uherské Hradiště, Podolí a Popovice,
- zavádí matriční události do Informačního systému evidence obyvatel pro Ministerstvo vnitra ČR,
- vydává matriční doklady, jejich druhopisy a umožňuje nahlížení do matrik,
- vydává potvrzení o skutečnostech zapsaných v matričních knihách,
- zajišťuje občanské sňatky, vydává vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství, osvědčení k církevnímu sňatku, povolení uzavření manželství mimo povolené místo či dobu ve svém správním obvodu,
- přijímá prohlášení o vstupu do partnerství na jím určeném místě v jeho správním obvodu a jím určené době, vydává povolení ke vstupu do partnerství na kterémkoli vhodném místě ve svém správním obvodu a ve kteroukoli vhodnou dobu,
- přijímá žádosti o zápisy matričních událostí do zvláštní matriky a vyhotovuje podklady k jejich zápisům do zvláštní matriky,
- vydává rozhodnutí ve věcech změny jména a příjmení, druhého jména a otázky příbuzné,
- provádí dodatečné změny a záznamy v matričních knihách,
- ověřuje pravost podpisů matrikářů a úředních razítek matričních úřadů v rámci svého správního obvodu na veřejných listinách, provádí kontrolní a metodickou činnost u všech matričních úřadů ve svém územním obvodu nejméně jednou ročně,
- uchovává a aktualizuje sbírku listin a uchovává a aktualizuje druhopisy matričních knih vedených do 31.12.1958 pro matriční úřady zařazené v jeho správním obvodu,
- zajišťuje šetření státního občanství ve sporných případech,
- provádí vidimaci listin a legalizaci podpisů a vystavuje výpisy z rejstříku trestů.
b) evidence obyvatel
- zpracovává údaje v informačním systému evidence obyvatel Městského úřadu Uherské Hradiště, v informačním systému evidence obyvatel Ministerstva vnitra ČR a Registru obyvatel,
- zajišťuje řešení reklamací, oprav chybných údajů a blokování nepřesných údajů v informačním systému proti případnému dalšímu zpracování,
- poskytuje osobní údaje z informačního systému evidence obyvatel, pokud tak stanoví zvláštní právní předpis nebo pokud to vyžaduje činnost orgánů státní správy a orgánů pověřených výkonem státní správy vyplývající z jejich zákonem stanovené působnosti,
- přihlašuje občany k trvalému pobytu na území města Uherské Hradiště,
- vydává rozhodnutí o rušení místa trvalého pobytu,
- vede evidenci zákazu pobytu,
- vlastníkům objektů sděluje změnu v počtu přihlášených osob.
c) občanské průkazy a cestovní doklady
- přijímá a zpracovává žádosti o vydání občanských průkazů a cestovních dokladů,
- postupuje žádosti o vydání občanského průkazu na příslušné správní úřady, zasílá vydané cestovní doklady k převzetí na zastupitelské úřady a do jiných správních obvodů,
- pořizuje biometrické údaje včetně digitálního zpracování fotografie občana a jeho podpisu,
- kontroluje funkčnost nosiče dat s biometrickými údaji,
- přijímá od občanů, Policie ČR a příslušných správních orgánů ohlášení o ztrátě, odcizení, poškození, znehodnocení nebo zničení občanského průkazu nebo cestovního dokladu,
- vydává potvrzení o občanském průkazu a vede jejich evidenci,
- vydává rozhodnutí o skončení doby platnosti občanského průkazu nebo cestovního dokladu,
- bere do úschovy občanské průkazy občana po dobu jeho dlouhodobého pobytu v zahraničí,
- vede evidenci hlášení o vystavení náhradního cestovního dokladu ze zastupitelských úřadů,
- řeší přestupky na úseku občanských průkazů a cestovních dokladů příkazem na místě,
- předává údaje z informačního systému občanských průkazů a informačního systému cestovních dokladů do databáze Ministerstva vnitra ČR,
- poskytuje údaje z informačního systému evidence občanských průkazů a cestovních dokladů oprávněným subjektům dle zvláštního právního předpisu.