Žádosti o informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím

Popis životní situace

Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, stanovuje městu Uherské Hradiště povinnost poskytnout fyzickým i právnickým osobám na žádost informace vztahující se k jeho působnosti.
Dříve poskytnuté informace naleznete zde.

Týká se vás to, pokud (v jakém případě ve věci jednat):

Žádost o informace může podat každá fyzická i právnická osoba.

Jaký má životní situace benefit (výstup, výsledek):

S odkazem na zákon o svobodném přístupu k informacím lze získat požadované informace z působnosti města Uherské Hradiště.
Žádost o informaci není třeba žádným způsobem zdůvodňovat.

Kdy životní situaci řešit:

Pro podání žádosti o poskytnutí informace není stanoven žádný časový údaj.
Písemně podaná žádost o informace musí být vyřízena do 15 dnů ode dne, kdy došla povinnému subjektu, a to poskytnutím informace, nebo rozhodnutím o jejím odmítnutí. Ve stejné lhůtě musí být případně rozhodnuto o odložení žádosti, pokud se netýká působnosti povinného subjektu.
Lhůta pro poskytnutí informace může být prodloužena ze závažných důvodů, nejvýše však o 10 dní. V takovém případě musí být žadatel informován, a to před uplynutím lhůty pro poskytnutí informace.

Kontaktní osoba:

Způsob vyřízení:

Žádost o informaci se podává ústně, písemně či prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací.

1. Elektronicky 

Co potřebujete, pokud službu řešíte:
K podání žádosti není potřeba předkládat žádné doklady.
Ze žádosti musí být zřejmé:

  • komu je určena
  • že se žadatel domáhá poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb.
  • kdo žádost podává; žadatel uvede jméno, příjmení, datum narození (název, identifikační číslo), adresu místa trvalého pobytu (adresu sídla) nebo není-li trvale přihlášen k trvalému pobytu, adresu bydliště a adresu pro doručování, liší-li se od adresy místa trvalého pobytu nebo bydliště; adresou pro doručování se rozumí též elektronická adresa.

Kde a jak službu řešit elektronicky:
Zaslání žádosti na e-mail: epodatelna [at] mesto-uh [dot] cz (epodatelna[at]mesto-uh[dot]cz) nebo do datové schránky města Uherské Hradiště (ef2b3c5).

2. Osobně nebo poštou

Co potřebujete, pokud službu řešíte:
O informaci je možné žádat ústně (při osobní návštěvě či telefonicky) i písemně  v listinné podobě.

Kde a jak službu řešit osobně:
Ústní žádosti přijímá a vyřizuje dotčený odbor Městského úřadu Uherské Hradiště, který dle působnosti je kompetentní danou informaci poskytnout.
Písemné žádosti přijímá podatelna Městského úřadu Uherské Hradiště.
Poštovní adresa:
Městský úřad Uherské Hradiště
Právní odbor
Masarykovo náměstí 19, 686 01 Uherské Hradiště
Úřední a pokladní hodiny

Kolik budete platit:

Správní poplatky nejsou stanoveny. Podle zákona jsou povinné subjekty oprávněny žádat úhradu nákladů v souvislosti s vyhledáváním a poskytováním informací, jejichž výše nesmí přesáhnout náklady spojené pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a s odesláním informací žadateli. Povinné subjekty si mohou vyžádat rovněž úhradu za mimořádně rozsáhlé vyhledání informací. Stanovení výše úhrady se řídí platným Sazebníkem.

Legislativa:

Možnosti odvolání:

Lhůta v tomto případě činí 30 dní od marného uplynutí zákonné lhůty, nebo do doručení výzvy k úhradě nákladů.

Opravnými prostředky v řízení dle zákona o svobodném přístupu k informacím jsou odvolání (§ 16) a stížnost na postup při vyřizování žádosti o informace (§ 16a).

Odvolání se podává proti rozhodnutí, jímž povinný subjekt žádost o informace, byť jen z části, odmítnul. Odvolání se podává u orgánu prvního stupně, tedy u Městského úřadu Uherské Hradiště, a to ve lhůtě 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí. Příslušným k rozhodnutí je nadřízený orgán, tedy Krajský úřad Zlínského kraje.

Stížností na postup při vyřizování žádosti o informace se může bránit žadatel:

  • jenž nesouhlasí s vyřízením žádosti odkazem na již zveřejněnou informace dle § 6,
  • jemuž uplynula lhůta 15 dnů, a to aniž by mu byly poskytnuty požadované informace a nebylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí žádosti,
  • jemuž byly poskytnuty pouze částečné informace, aniž by o zbytku bylo vydáno rozhodnutí odmítnutí žádosti,
  • jenž nesouhlasí s výší stanovené úhrady.

Také stížnost na postup při vyřizování žádosti o informace podává u orgánu prvního stupně, tedy u Městského úřadu Uherské Hradiště, ve lhůtě 30 dnů od marného uplynutí zákonné lhůty, nebo od doručení výzvy k úhradě nákladů. O stížnosti rozhoduje nadřízený orgán, tedy Krajský úřad Zlínského kraje.

Časté dotazy:

Jsou nějaká omezení pro poskytování informací?
Povinné subjekty vám musí poskytnout pouze ty informace, které se vztahují k jejich působnosti. Povinnost poskytovat informace se také netýká dotazů na názory a budoucí rozhodnutí. Povinný subjekt dále nemusí na žádost vytvářet nové informace. Zákon o svobodném přístupu k informacím se také nevztahuje na informace, jejichž poskytování upravuje komplexně jiný zákon.

Musím zdůvodňovat, proč o informaci žádám?
Ne. Jakékoli zdůvodňování či objasňování souvislostí, proč informaci potřebujete, je zcela nadbytečné. Důležitá je přesná a srozumitelná formulace otázky a tedy definice toho, jakou informaci žádáte.

Popis byl naposledy aktualizován:

09.04.2024